Monday, August 3, 2009

Jerebu lagi...H1n1?

awal-awal pagi dah tengok jerebu...hati sesak..jiwa sesak...malas nak turun kerja.....
rutin...hari hari drive...bila pula nak pegi kerja terbang ka? driving kereta Vios TRD ka? atau ada driver yang hantar kerja? ehehehe...tak bersyukur nampak....ehehehe..joking jer..

Semakin hari dunia ini (sarawak khasnya) semakin panas...lemah rasa badan setiap kali pulang kerja...saya dah ada tanda-tanda batuk...(harap bukan h1n1)....malam2 kepanasan walaupun kipas full speed depan saya...isteri saya kata saya manusia berkulit tebal..ehehheehe..sejak azali dah tebal...nak buat mcm mana,..rindu pula dengan sang hujan...bangun pagi udara dah tak segar lagi...kabus atau asap pun dah tak dapat beza...kalau sebulan lagi begini semua orang semakin lemah...
seorang teman di pejabat share 3 ayat dari alkitab dengan saya untuk jadi bahan doa katanya...Doa untuk H1n1 yg semakin menular sekarang..Dia kata...kalau kita tidak kenal Yesus dan lupa dan melupakan perintahNya atau berbuat dosa, pasti kita akan dapat balasan...contohnya penyakit begini...dan saya rasa akan bertambah lagi peyakit akan mendatang selepas ini jika kita leka....

ulangan 28 : 20-22
20 TUHAN akan mendatangkan kutuk, huru-hara dan penghajaran ke antaramu dalam segala usaha yang kaukerjakan, sampai engkau punah dan binasa dengan segera karena jahat perbuatanmu, sebab engkau telah meninggalkan Aku.21 TUHAN akan melekatkan penyakit sampar kepadamu, sampai dihabiskannya engkau dari tanah, ke mana engkau pergi untuk mendudukinya.22 TUHAN akan menghajar engkau dengan batuk kering, demam, demam kepialu, sakit radang, kekeringan, hama dan penyakit gandum; semuanya itu akan memburu engkau sampai engkau binasa.


keluaran 15 : 26

firman-Nya: "Jika kamu sungguh-sungguh mendengarkan suara TUHAN, Allahmu, dan melakukan apa yang benar di mata-Nya, dan memasang telingamu kepada perintah-perintah-Nya dan tetap mengikuti segala ketetapan-Nya, maka Aku tidak akan menimpakan kepadamu penyakit manapun, yang telah Kutimpakan kepada orang Mesir; sebab Aku Tuhanlah yang menyembuhkan engkau."

mazmur 91

1 Orang yang duduk dalam lindungan Yang Mahatinggi dan bermalam dalam naungan Yang Mahakuasa2 akan berkata kepada TUHAN: "Tempat perlindunganku dan kubu pertahananku, Allahku, yang kupercayai."3 Sungguh, Dialah yang akan melepaskan engkau dari jerat penangkap burung, dari penyakit sampar yang busuk.4 Dengan kepak-Nya Ia akan menudungi engkau, di bawah sayap-Nya engkau akan berlindung, kesetiaan-Nya ialah perisai dan pagar tembok.5 Engkau tak usah takut terhadap kedahsyatan malam, terhadap panah yang terbang di waktu siang,6 terhadap penyakit sampar yang berjalan di dalam gelap, terhadap penyakit menular yang mengamuk di waktu petang.7 Walau seribu orang rebah di sisimu, dan sepuluh ribu di sebelah kananmu, tetapi itu tidak akan menimpamu.8 Engkau hanya menontonnya dengan matamu sendiri dan melihat pembalasan terhadap orang-orang fasik.9 Sebab TUHAN ialah tempat perlindunganmu, Yang Mahatinggi telah kaubuat tempat perteduhanmu,10 malapetaka tidak akan menimpa kamu, dan tulah tidak akan mendekat kepada kemahmu;11 sebab malaikat-malaikat-Nya akan diperintahkan-Nya kepadamu untuk menjaga engkau di segala jalanmu.12 Mereka akan menatang engkau di atas tangannya, supaya kakimu jangan terantuk kepada batu.13 Singa dan ular tedung akan kaulangkahi, engkau akan menginjak anak singa dan ular naga.14 "Sungguh, hatinya melekat kepada-Ku, maka Aku akan meluputkannya, Aku akan membentenginya, sebab ia mengenal nama-Ku.15 Bila ia berseru kepada-Ku, Aku akan menjawab, Aku akan menyertai dia dalam kesesakan, Aku akan meluputkannya dan memuliakannya.16 Dengan panjang umur akan Kukenyangkan dia, dan akan Kuperlihatkan kepadanya keselamatan dari pada-Ku."

3 comments:

designationjazz said...

wahh!.. dah berubah wajah blog nihh.. NIce... Eh! betul ka visitors ko dah lebih 270,000 orang???

Willie said...

Wah! Kacak nar rupa blog. Jerebu dan penyakit tu, kitak tau tau lah maksudnya pok.

Norris said...

designationjazz }berubah saja2...boring dah hitam...270,000? tadi aku buka baru..starting number 270776..tarikh lahir aku...simbolik saja...berapa org visitors tak penting...janji kawan2 setia ada tgok dah memadai...

TQ Willie....